Mai demult mi-am propus ca o dată ce îmi iese din garanţie coaja, să învăţ ceva din problemele ce vor continua să apară. Şi iată că am ajuns să mă bag sub maşină. Noroc de un vecin care are garaj cu groapă, că altfel nu aveam cum să schimb rola de ghidare. Sau poate dacă dădeam jos roata faţă-dreapta.
Fără să scot roata aşadar, am aşezat maşina astfel încît să am acces optim sub cureaua de accesorii, am luat din volan dreapta tot şi am scos apărătoarea de la roată sau scutul de noroi sau cum i-o fi spunînd. A fost vorba de două şuruburi, cel de jos fiind mai încăpăţînat, şi de o grămadă de cleme. Atunci am dat piept cu greutăţile...
Bine ar fi fost să am o cheie inelară de 13mm, că m-am chinuit destul de mult cu cheia obişnuită. Noroc de youtube, de unde am învăţat (dinainte) să fac pîrghie cu două chei, ca să tensionez arcul rolei de întindere pentru a da jos cureaua. Problema cea mai mare a fost cu spaţiul strîmt un care a trebuit să mă mişc. Mai ales că am mîinile cam lungi... A fost destul de frustrant să ştiu ce am de făcut şi să-mi fie aproape imposibil să manevrez sculele pe acolo.
[Pe youtube un tip reuşeşte să scoată the idle pulley pe la capotă, dar la Dacia nu merge faza asta din păcate.]
După ce am dat jos cu greu cureaua, am schimbat rola de ghidare cu una iefină şi nouă. Cea originală nu ştiu ce firmă e, dar pe rulment scrie că a făcut în Japonia. Cea nouă e nemţească şi a costat 35 de lei. Apropo, nu merge să foloseşti cheie tubulară din aia cu tubul scurt perpendicular pe mîner, fiindcă nu încape din cauza caroseriei.
Cel mai nasol a fost cînd am pus înapoi cureaua. După ce m-am chinuit vreo jumate de oră poate, mi-am dat seama că la piesa care întinde cureaua există nişte găuri în părţile metalice, adică una în parea fixă şi mai multe găuri în partea mobilă, astfel încît la detensionare maximă poţi bloca ansamblul cu un şurub scurt sau cu altceva, ca să poţi aşeza uşor cureaua pe role, fulii şamd. Detensionarea e destul de dificilă dacă nu ai scule potrivite. Chiar dacă le ai, cred că e imposibil să aşezi corect cureaua cu o singură mînă, mă refer să calce corect pe toate elementele. Poate cei mai experimentaţi au alte metode secrete pe care amatorii nu le-au aflat încă...
După ce am relaxat arcul şi am verificat totul, a trebuit să dau prima cheie. Nu poţi învîrti cureaua de accesorii cu mîna, de test. Am pornit motorul şi am avut neplăcerea să aud sunetul respectiv mult amplificat, din ciripit devenind un strigăt înfricoşat de pasăre atacată de uliu...
Am oprit motorul, am inspectat cureaua şi am hotărît că poligonul care o formează nu e coplanar. Am mutat-o deci puţin mai spre interior cu un pas de canelură pe rola cea mai mare de sub far şi am refăcut testul. Pentru scurt timp ciripitul s-a auzit slab, aproape insesizabil, iar după cîţiva kilometri prin cartier nu s-a mai manifestat.
În concluzie, tare mă tem că meseriaşii nu au aşezat corect cureaua după ce au schimbat pompa de apă acum cîteva luni. Dar, mai ştii, poate că rulmentul japonez a clacat după 30.000 de km. Oricum nu le [mai] pot demonstra nimic. Avantajul meu este deci că am învăţat ceva în urma acestei experienţe. Dezavantajul e că pierzi garanţia la rolă dacă nu o instalează un service autorizat.
Fără să scot roata aşadar, am aşezat maşina astfel încît să am acces optim sub cureaua de accesorii, am luat din volan dreapta tot şi am scos apărătoarea de la roată sau scutul de noroi sau cum i-o fi spunînd. A fost vorba de două şuruburi, cel de jos fiind mai încăpăţînat, şi de o grămadă de cleme. Atunci am dat piept cu greutăţile...
Bine ar fi fost să am o cheie inelară de 13mm, că m-am chinuit destul de mult cu cheia obişnuită. Noroc de youtube, de unde am învăţat (dinainte) să fac pîrghie cu două chei, ca să tensionez arcul rolei de întindere pentru a da jos cureaua. Problema cea mai mare a fost cu spaţiul strîmt un care a trebuit să mă mişc. Mai ales că am mîinile cam lungi... A fost destul de frustrant să ştiu ce am de făcut şi să-mi fie aproape imposibil să manevrez sculele pe acolo.
[Pe youtube un tip reuşeşte să scoată the idle pulley pe la capotă, dar la Dacia nu merge faza asta din păcate.]
După ce am dat jos cu greu cureaua, am schimbat rola de ghidare cu una iefină şi nouă. Cea originală nu ştiu ce firmă e, dar pe rulment scrie că a făcut în Japonia. Cea nouă e nemţească şi a costat 35 de lei. Apropo, nu merge să foloseşti cheie tubulară din aia cu tubul scurt perpendicular pe mîner, fiindcă nu încape din cauza caroseriei.
Cel mai nasol a fost cînd am pus înapoi cureaua. După ce m-am chinuit vreo jumate de oră poate, mi-am dat seama că la piesa care întinde cureaua există nişte găuri în părţile metalice, adică una în parea fixă şi mai multe găuri în partea mobilă, astfel încît la detensionare maximă poţi bloca ansamblul cu un şurub scurt sau cu altceva, ca să poţi aşeza uşor cureaua pe role, fulii şamd. Detensionarea e destul de dificilă dacă nu ai scule potrivite. Chiar dacă le ai, cred că e imposibil să aşezi corect cureaua cu o singură mînă, mă refer să calce corect pe toate elementele. Poate cei mai experimentaţi au alte metode secrete pe care amatorii nu le-au aflat încă...
După ce am relaxat arcul şi am verificat totul, a trebuit să dau prima cheie. Nu poţi învîrti cureaua de accesorii cu mîna, de test. Am pornit motorul şi am avut neplăcerea să aud sunetul respectiv mult amplificat, din ciripit devenind un strigăt înfricoşat de pasăre atacată de uliu...

În concluzie, tare mă tem că meseriaşii nu au aşezat corect cureaua după ce au schimbat pompa de apă acum cîteva luni. Dar, mai ştii, poate că rulmentul japonez a clacat după 30.000 de km. Oricum nu le [mai] pot demonstra nimic. Avantajul meu este deci că am învăţat ceva în urma acestei experienţe. Dezavantajul e că pierzi garanţia la rolă dacă nu o instalează un service autorizat.
Comment