COMUNICAT pe tema publicarii de catre Comisia Europeana a Regulamentului 461/2010 referitor la regulile de concurenta din domeniul autovehiculelor In urma publicarii acestui act normativ, diverse institutii mass-media din Romania au anuntat stirea conform careia, incepand cu 01 iunie 2010, in virtutea prevederilor acestui Regulament, dealerii de autovehicule nu vor mai putea sa ii oblige pe proprietari sa isi duca autoturismele aflate in garantie doar in anumite ateliere auto, autorizate de catre producator. Din acest motiv dorim sa facem cateva referiri asupra acestui subiect, astfel: Apreciem ca noul act normativ urmareste delimitarea mai clara a anumitor aspecte si prevederi existente deja in legislatia comunitara din domeniul distributiei de autovehicule, piese de schimb si servicii post-vanzare si nu aduce modificari radicale in aceasta directie. In ceea ce priveste distributia autovehiculelor noi, Regulamentul 461/2010 nu face altceva decat sa prelungeasca valabilitatea prevederilor Regulamentului 1400/2002 (expirat la 31 mai acest an) pana in anul 2013 cand distributia autovehiculelor noi va intra sub incidenta regulamentului general 330/2010. Una din modificarile (la care se face probabil referire in stirea de mai sus) prevazute de Regulamentul 461/2010 si de Orientarile suplimentare ale CE, face referire la eventuala situatie in care garantia producatorului fata de cumparator este conditionata de obligatia ca utilizatorul final sa efectueze lucrarile de reparatii si intretinere ce NU sunt acoperite de garantie, numai in cadrul retelelor de reparatii autorizate. Dar, in continuare, producatorii sunt indreptatiti sa solicite ca reparatiile acoperite de garantie – si platite de catre producator – sa fie realizate in cadrul retelei de reparatori autorizati. Cu alte cuvinte, dreptul la garantia asupra vehiculului se va pastra si in cazul in care se executa lucrari de reparatie si intretinere in afara retelei de reparatori autorizati cu conditia ca aceste lucrari si reparatii (inclusiv piesele de schimb aferente) sa NU fi fost prevazute ca fiind acoperite de garantie, atata vreme cat au fost respectate indicatiile producatorului privind calitatea pieselor de schimb si a materialelor utilizate, precum si metodologia de lucru. Prin urmare, consideram ca este necesar ca persoanele care detin un autoturism aflat in perioada de garantie sa se informeze la distribuitorul de la care a achizitionat automobilul, sau la orice alt reprezentant al producatorului inainte de a intreprinde orice interventie asupra automobilului propriu. Recomandarea noastra este sa se recurga in continuare la serviciile reparatorilor autorizati de catre producatori, membri ai retelelor autorizate de reparatori si care, in momentul de fata, sunt singurii abilitati de catre producator sa efectueze lucrari de reparatie si intretinere conform standardelor acestuia (inclusiv personal de specialitate instruit), autoturismele moderne fiind caracterizate, in plus si de o complexitate mai mare pe fondul avansului tehnologic rapid. In incheiere, dar nu in ultimul rand, ne exprimam increderea ca membri APIA au facut mereu toate demersurile necesare si le vor face si in continuare, pentru respectarea legislatiei de concurenta. APIA / 11 Iunie 2010